onsdag 27. januar 2016

Stille på reisefronten

Etter seilturen i Karibien har det vært stille på reisefronten. Iselin var tilbake på jobb igjen i juni 2015, og Emil og Leon hadde rolige dager sammen. Leon fitt barnehageplass og startet i begynnelsen av august. Emil fikk seg jobb og startet i midten av august. Vi er altså igang med det, for mange, velkjente A4-livet!

Og det føles faktisk veldig bra. Det har var veldig fint på seiltur, men også strevsomt. Det er mange luksuser man tar for gitt i det daglige, som vaskemaskin, oppvaskmaskin, fri tilgang på vann og et romslig kjøleskap. Vi vasket hovedsaklig klær for hånd i en balje på dekk, all oppvask ble tatt i kummen i byssa etter først å ha blitt forvasket i saltvann på akterdekk, vannet måtte fylles ved bryggen (og kostet gjerne litt penger), og kjøleskapet var en liten kjøleboks på ca. 40 liter.

Det har også til tider vært vel strevsomt med barn på båt. Han må passes på all den tid han er våken, ettersom han er omgitt med potensielle farer. Båten er selvfølgelig omgitt av vann og med en liten pjokk som ikke er svømmedyktig må han for all del ikke falle i vannet. I tillegg er det naturlig nok en del ting og tang det ikke er helt heldig for en baby å leke med, som for eksempel dieselkanner på akterdekk, tau både liggende rundt og hengende fra bommen, samt vinsjer og krosshold her og der. Det er også mange potensielle fallskader med høydeforskjeller i sittebrønnen spesielt og en stupbratt trapp ned i båten.

Så er det elementene. Flere av nettene kom det minst én regnskur. For at det ikke skulle bli klissvått inne i båten måtte vi opp å lukke alle åpne luker som bidro til lufting. Etter en liten stund med lukkede luker måtte vi opp igjen for å åpne dem, siden det ble uutholdelig varmt inne i båten. Det kunne være to-tre skurer i løpet av en natt, som innebar 4-6 turer opp og ned for å styre med lukene. Det har derfor vært svært få netter med sammenhengende søvn på oss. Dette i tillegg til å ha en liten baby som ikke sover helt lydløst natten igjennom.

I Karibien er det også svært sterk sol. For å beskytte oss satt opp et soltak. Beklageligvis måtte det tas ned hver kveld, for på kvelden og natta blåste det gjerne opp. Vi forsøkte oss på å la det være oppe i begynnelsen av turen, men raskt forsto vi at det var nyttesløst. For det første smalt og slo det så fælt at vi ikke fikk sove og for det andre holdt det på å blåse helt i filler. Emil måtte flere ganger frem med symaskinen for å reparere, og vi innså at opp- og nedrigging av soltak måtte bli en av våre daglige rutiner.

En annen daglig rutine var å heise gummibåten opp og ned fra vannet. Hver kveld firte vi den opp på siden av båten. Vi festet den i storseilfallet og vinsjet den opp. Det er dessverre slik at flere blir frastjålet jollene sine i nattens mulm og mørke, og det var vi ikke særlig lystne på. Uten jolle er man ganske så isolert. Dersom vi hadde lyst til å dra inn til land på dagtid måtte følgelig jolla også fires ned dagen etter.


Hvis noen leser dette for å få tips til en tilsvarende tur, er det siste tipset å ha en båt som ikke må vedlikeholdes i stor grad. Da vi etter en måneds hardt arbeid fikk båten på vannet, trodde vi at vi kun ville drive med sporadisk vedlikehold når vi var lystne på det. Sannheten viste seg å være at reversen på giret sluttet å fungere, vannpunpen måtte repareres tre ganger, watermakeren aldri fungerte (selv etter gjentatte forsøk), dybdemåler måtte vi klare oss uten fra starten av, soltaket måtte repareres flere ganger, pumpehåndtaket på doen knakk, flere sikringer (blant annet til kjøleskap og gasskomfyr) gikk i stykker, tettelisten langs med det ene vinduet i akterspeilet falt av og måtte limes på plass igjen, oppbevaringsrommet under køyen i forpiggen ble fylt med vann etter noen av seilasene, sensoren som målte vannstanden i kjølsvinnet begynte å brenne pluss noen mindre hendelser. Men hva kan man vente seg av en båt som ikke hadde vært brukt på 16 år?



2016 blir det store togåret! Vi legger opp til minimum en helgetur i måneden, og alle turene (bortsett fra en) går rundt omkring i Norges langstrakte land.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar